Panteonul din Roma (preț bilete, program și info)

Panteonul din Roma (preț bilete, program și info)

Panteonul din Roma (il Pantheon) este unul dintre cele mai bine păstrate și mai impresionante monumente ale orașului antic. Este o clădire grandioasă, aflată chiar în centrul Romei, în apropiere de Piazza Navona și de Biserica Santa Maria sopra Minerva. 

Preț intrare și bilete la Pantheon

Din data de 3 iulie 2023, accesul în Panteonul din Roma se face doar pe baza biletelor de intrare.

Pentru anul 2024, prețul unui bilet de intrare cumpărat la fața locului este:

Sfat: înainte de a te așeza la rând, verifică care este coada pentru plata cu cardul (de obicei aceasta este în dreapta, chiar acolo unde se intră în Pantheon) și care este coada pentru plata cu numerar (de obicei se află în stânga intrării).

Poți cumpăra bilete online de pe site-ul Musei Italiani.

Un alt tip de bilet este cel care costă 15 EUR/pers. (în funcție de zi și de oră, prețul poate fi redus la 8-9 Euro/pers.) și include ghidul audio oficial (disponibil în mai multe limbi), cu texte recitate de cunoscuți actori italieni și cu interpretarea muzicală a orchestrei Teatrului La Fenice din Veneția. Aceste bilete trebuie mai întâi ridicate de la Bazilica San Lorenzo in Lucina, aflată la o distanță de circa 10 minute de Pantheon.

În cazul în care ești adeptul tururilor cu ghid, există și această variantă. Prețul pentru ghidajul în limba engleză este destul de mare, dar câteodată și aici poți găsi reduceri de până la 40%.

În prima duminică a fiecărei luni, intrarea în Panteonul din Roma este gratuită.

Program Pantheon Roma

În anul 2024, Panteonul din Roma are următorul program de vizitare:

Panteonul este închis în zilele de 25 decembrie și 1 ianuarie.

Panteonul din Roma este o biserică, așa că programul de vizitare poate varia în funcție de activitățile religioase. Slujbele au loc în fiecare sâmbătă și în ajunul sărbătorilor, la ora 17.00, precum și în fiecare duminică și de sărbători, la ora 10.30. În timpul slujbelor nu sunt permise vizitele turistice în Pantheon.

Accesul în Pantheon se face în ținuta adecvată intrării într-o biserică. Evită sa porți pantaloni scurți sau fuste scurte și ai grijă ca umerii să fie acoperiți.

Cum ajungi la Pantheon?

Pantheonul este situat în centrul orașului, în Piazza della Rotonda. Pentru a ajunge la Pantheon cu mijloacele de transport din Roma, poți folosi metroul sau autobuzul.

Stația de metrou cea mai apropiată este Barberini (linia A) și se află la aprox. 700m de Pantheon.

Dacă îți e mai comod să iei autobuzul, poți folosi liniile 30, 40, 62, 64, 81, 87 sau 492, coborând în stația Largo di Torre Argentina, la 400m de Pantheon.

Istoria Panteonului din Roma

Prima clădire construită pe acest loc a fost un templu, ridicat în anul 27 î.Hr. de Marcus Agrippa, ginerele, prietenul și generalul de încredere al împăratului Octavian Augustus. Agrippa a dedicat templul celor șapte divinități planetare și i-a dat numele de Pantheon (cuvânt care provine din limba greacă și înseamnă "al tuturor zeilor").

Cu peste 100 de ani mai târziu, în perioada 118-125 d.Hr., împăratul Hadrian a refăcut, după schițele proprii, templul lui Agrippa, care fusese parțial distrus de un incendiu. Hadrian a modificat poziția clădirii, întorcând-o cu 180 grade și construind în fața ei o mare piață. A păstrat însă vechea inscripție, pe care o poți vedea și astăzi pe fațadă: M. Agrippa L. F. Cos. Tertium fecit ("Marcus Agrippa, fiul lui Lucius, consul pentru a treia oară, a construit asta").

Inscripția de pe frontonul Pantheonului îl menționează pe Agrippa.
Inscripția de pe frontonul Pantheonului îl menționează pe Agrippa.

Răspândirea creștinismului a însemnat abandonarea templului pe care, de-a lungul următoarelor secole, barbarii l-au jefuit de frumoasele decorațiuni din aur care îi împodobeau interiorul.

În anul 608, Pantheonul a fost donat papei Bonifaciu al IV-lea de către împăratul bizantin Foca. În 609, papa a transformat fostul templu roman în biserică creștină, dându-i numele de Santa Maria ad Martyres ("Sfânta Fecioară și toți martirii"). 28 de care cu moaște de martiri anonimi au fost transferate din catacombele din Roma sub altarul principal al nou-consacratei biserici, pentru a anula amintirea zeilor păgâni cărora le fusese dedicat inițial templul. Transformarea sa în biserică a fost probabil principalul motiv pentru care Pantheonul s-a conservat atât de bine.

Cupola Pantheonului

Cupola Pantheonului roman este o capodoperă arhitecturală și o minune a ingineriei antice. 

Cupola semisferică este realizată în întregime din beton și nu are o structură care să o susțină. Soluția împăratului Hadrian a fost ingenioasă: greutatea cupolei scade pe măsură ce crește înălțimea. Pe de-o parte, grosimea zidurilor scade de la 6m la bază la aproape 2m lângă deschizătura centrală. Pe de altă parte, la bază au fost amestecate cu betonul materiale mai grele (precum travertinul), iar spre vârf materiale mai ușoare (ca piatra ponce).

Până în anul 1960, cupola Pantheonului a fost cea mai impunătoare construcție din beton și cea mai mare cupolă fără susținere din lume construită vreodată.

Deschizătura circulară din mijlocul cupolei, de aproape 9m diametru, se numește oculus ("ochiul cupolei") și a fost un element esențial în planurile lui Hadrian. Oculus nu ajută doar la iluminarea interioară a construcției (fiind singura fereastră a Pantheonului), făcând și bolta mai ușoară, ci are și un înțeles simbolic, de iluminare spirituală și contemplare directă a cerului. În plus, funcționează și ca un ceas solar.

Deschizătura din mijlocul cupolei Pantheonului are diametrul de 9 metri.
Deschizătura din mijlocul cupolei Pantheonului are diametrul de 9 metri.

Cupola este decorată cu cinci rânduri de câte 28 de casete, a căror dimensiune scade odată cu înălțimea. Numărul 28 era considerat un simbol al perfecțiunii, din moment ce se obținea din suma numerelor de la 1 la 7 (7 fiind cifra perfectă în concepția antică).

Echilibrul și armonia arhitecturală a Pantheonului au făcut ca acesta să fie folosit drept model de marii arhitecți ai Renașterii pentru multe biserici și construcții din Italia și nu numai. 

Interiorul Pantheonului

Înainte de a intra în Pantheon, observă imensele uși din bronz – chiar dacă nu sunt cele originale, datează din antichitate, au o înălțime de 7m și fiecare cântărește 20 de tone. Sunt considerate cele mai mari porți antice din bronz care s-au păstrat până astăzi.

Enormele porți din bronz ale Pantheonului roman datează din perioada antică.
Enormele porți din bronz ale Pantheonului roman datează din perioada antică.

Podeaua Pantheonului are modele geometrice. Deși a fost restaurată în anul 1872, aspectul este cel original și cuprinde marmură de diferite culori, porfir și granit egiptean.

În interiorul Pantheonului se află mai multe capele, unele conținând mormintele regilor Vittorio Emanuele al II-lea (primul rege al Italiei unite) și Umberto I, dar și mormântul pictorului Rafael.

Prima capelă din partea dreaptă este cea a Bunei Vestiri, numită astfel după fresca lui Melozzo da Forlì, din sec. al XV-lea, aflată în centru. În stânga, un tablou îi reprezintă pe Sf. Laurențiu și pe Sf. Agnes, iar în dreapta se află pictura "Neîncrederea Sf. Toma", realizată în sec. al XVII-lea. Până în anul 1824 în această capelă, unde se găsea cristelnița, au avut loc botezurile copiilor.

Fresca Bunei Vestiri datează din sec. al XV-lea.
Fresca Bunei Vestiri datează din sec. al XV-lea.

Mormântul lui Vittorio Emanuele al II-lea este în capela centrală din partea dreaptă a Pantheonului. Regele a murit în anul 1878, din cauza unei pneumonii, la vârsta de doar 57 de ani. Deși făcea parte din familia Savoia și, conform tradiției, toți membrii acestei case dinastice erau îngropați în Bazilica Superga din Torino, s-a hotărât ca regele să fie înmormântat în Pantheon, în cadrul unei ceremonii funerare impresionante. O mare placă din bronz poartă inscripția Vittorio Emanuele II padre della patria ("tată al patriei"). Deasupra plăcii se află o acvilă din bronz, iar dedesubt, stema dinastiei de Savoia, care se sprijină pe două frunze de palmier. În trecut, atunci când se comemora ziua morții regelui, la mormântul său aveau loc ceremonii solemne, iar gaura din bolta Pantheonului se acoperea. În partea superioară, în fața monumentului, se află un lampadar luminat în onoarea regelui Vittorio Emanuele al III-lea, mort în anul 1947.

Monumentul regelui Vittorio Emanuele al II-lea
Monumentul regelui Vittorio Emanuele al II-lea

Următoarea capelă poartă numele de Madonna della Clemenza ("Fecioara Iertării"), după fresca din sec. al XV-lea care se află pe altar. Fresca, reprezentând-o pe Fecioară între Sf. Francisc și Sf. Ioan Botezătorul, se afla inițial în exteriorul Pantheonului, într-o nișă din portic. De acolo a fost mutată mai întâi în capela Bunei Vestiri, iar din 1837 în capela actuală. Pe peretele stâng al capelei, o placă de bronz amintește de refacerea altarului principal la dorința pape Clement al XI-lea. Pe peretele drept, un tablou pe pânză îl reprezintă pe împăratul bizantin Foca donând Pantheonul papei Bonifaciu al IV-lea.

Fresca "Madonna della Clemenza"
Fresca "Madonna della Clemenza"

În partea diametral opusă intrării în Pantheon, acolo unde în timpul romanilor trona imensa statuie a lui Jupiter, se află astăzi altarul principal al bazilicii, realizat în sec. al XVIII-lea pentru a înlocui un altar mai vechi, din perioada medievală. În spatele său, o absidă cu bolta decorată cu mozaic găzduiește copia din sec. al VII-lea a unei icoane bizantine a Fecioarei, despre care se crede că ar fi fost pictată de Sf. Apostol Luca. Corul din lemn datează de la mijlocul sec. al XIX-lea.

În stânga altarului principal se găsește statuia Sf. Rasio, iar la dreapta statuia Sf. Anastasie. Moaștele celor doi sfinți au fost găsite cu circa 40 de ani înainte de refacerea din sec. al XVIII-lea a altarului.

Cu ocazia aniversării a 1400 de ani de când Pantheonul a devenit biserică, au fost realizate câteva opere de artă modernă: un basorelief cu Via Crucis, un amvon și un altar din bronz.

Altarul principal este încadrat de statuile sfinților Rasio și Atanasie.
Altarul principal este încadrat de statuile sfinților Rasio și Atanasie.

Următoarea capelă este capela Crucifixului, care își ia numele de la crucifixul de lemn din sec. al XV-lea aflat deasupra altarului.

Capela Crucifixului
Capela Crucifixului

Întorcându-te de la altar către intrare, pe partea opusă monumentului lui Vittorio Emanuele al II-lea, se găsește mormântul fiului acestuia - regele Umberto I și al reginei Margareta de Savoia. Numele regelui este scris pe o placă din alabastru încadrată de statuile Bunătății și Generozității. Sarcofagul este din porfir și poartă însemnele regale. În anul 1926, mormântul regelui a fost deschis pentru a depune alături de el osemintele reginei Margareta, al cărei nume este scris în cadranul din partea de jos a peretelui.

Mormântul regelui Umberto I
Mormântul regelui Umberto I

În Pantheon au fost înmormântați nu doar regi, ci și unii dintre cei mai faimoși artiști italieni: pictorii Rafael Sanzio și Annibale Caracci, arhitectul Baldassare Peruzzi și muzicianul Arcangelo Corelli.

Înainte de a muri, Rafael și-a exprimat dorința de a fi îngropat în Pantheon. Rămășițele sale se găsesc într-un sarcofag antic, sub altarul Madonnei del Sasso ("Fecioara Pietrei"). Statuia, reprezentând-o pe Fecioara cu Pruncul în brațe, călcând cu piciorul stâng peste o piatră, a fost realizată de Lorenzetto, la cererea lui Rafael, pentru a-și decora propriul mormânt. Rafael a murit la data de 6 aprilie 1520, chiar în Vinerea Mare, la doar 37 de ani. Alesese în mod special pentru înmormântare acest loc din Patheon, pentru că acolo se proiectează prin oculus ultima rază de soare la sfârșitul zilei. În anul 1833, din cauza unor dubii că artistul ar fi cu adevărat înmormântat aici, mormântul a fost redeschis. Rămășițele sale au fost transferate atunci în sarcofagul roman din marmură, donat de papa Gregorio al XVI-lea, în interiorul căruia se află un altul de plumb care conține lada din lemn de pin ce păstrează osemintele pictorului. Pe sarcofagul din marmură a fost scris un epigraf în limba latină, atribuit cardinalului umanist Pietro Bembo: "Aici odihnește Rafael. Pe când acesta trăia, natura se temea să nu fie depășită de el. Acum că a murit, se teme să nu moară și ea odată cu el". 

Mormântul pictorului Rafael Sanzio
Mormântul pictorului Rafael Sanzio

Curiozități legate de Pantheonul din Roma

Șanțul din jurul Pantheonului din Roma este subiectul mai multor legende.
Șanțul din jurul Pantheonului din Roma este subiectul mai multor legende.
Conul de pin de la Muzeele Vaticanului
Conul de pin de la Muzeele Vaticanului
Obeliscul din fața Pantheonului este din timpurile lui Ramses al II-lea.
Obeliscul din fața Pantheonului este din timpurile lui Ramses al II-lea.

Te-ar putea interesa și:

0721.810.270
Scrie-ne pe numărul 0721.810.270

Anulează

Newsletter vacanțe Italia

Lasă-ne mail-ul dacă vrei să îți trimitem cele mai bune și interesante oferte și idei de vacanță în Italia.

Adresa de email nu este corectă.

Adresa de email este deja abonată.

Te-ai abonat cu succes! Păstrăm legătura :)

Anulează