
Bazilica San Marco din Veneția
Bazilica San Marco (Basilica di San Marco), aflată în Piazza San Marco este, fără îndoială, unul dintre cele mai faimoase obiective turistice din Veneția. Biserica este o comoară artistică, păstrând moștenirea istorică a peste zece secole.
Preț bilete Bazilica San Marco
Prețurile biletelor de intrare la Bazilica San Marco din Veneția sunt:
- bilet intrare biserică: 10 EUR
- bilet intrare biserică și acces Pala d'Oro: 20 EUR
- bilet intrare biserică, cu acces la muzeu și Loggia dei Cavalli: 20 EUR
- bilet intrare muzeu și Loggia dei Cavalli (doar duminică, între orele 09.30 și 14.00, când bazilica este închisă): 14 EUR
- bilet de intrare complet (Bazilica San Marco, Pala d'Oro, muzeu și Loggia dei Cavalli): 30 EUR
Copiii sub 10 ani au gratuitate.
Atenție! Din data de 1 iulie 2025, bilete se pot cumpăra doar online. Va trebui să-ți faci cont și să alegi data și intervalul orar. De pe fiecare cont poți cumpăra maxim 4 bilete. Biletele nu se pot modifica și nu sunt rambursabile.
Toate biletele sunt skip-the-line, permițând accesul în intervalul orar rezervat (deși probabil va trebui totuși să aștepți la coadă, pentru controlul de securitate). Intrarea se face pe la Porta San Pietro (în stânga portalului principal de pe fațadă).
Biletele de intrare la Bazilica San Marco includ și accesul la sacristia Bazilicii Santa Maria della Salute, la Pinacoteca Manfrediniana și la Bazilica Santa Maria Assunta din insula Torcello. Pe acestea trei le poți vizita timp de 6 luni de la data cumpărării biletului.
Sfaturi:
- Fii punctual! Poți sosi mai devreme sau mai târziu cu 5 minute față de ora de începere a vizitei.
- Nu te duce să vizitezi bazilica cu bagaje sau genți mari (de peste 40x30x20 cm), căci nu ți se va permite accesul.
- Respectă locul în care te afli și îmbracă-te decent (umerii și genunchii acoperiți).
Bilete de intrare în Bazilica San Marco poți cumpăra și de pe site-urile specializate Tiqets (pentru o reducere de 5%, aplică codul CIAO5 înainte de finalizarea rezervării), GetYourGuide, Viator sau Musement. Acolo le vei găsi incluse în cadrul unor tururi ghidate sau unor pachete care pot include și audioguide sau accesul la alte obiective importante din Veneția, precum Palatul Dogilor.

Orar de vizitare
Programul de vizitare pentru Basilica di San Marco este:
- luni-sâmbătă: 09.30-17.15 (ultimul acces la 16.45)
- duminica și în zilele de sărbătoare: 14.00-17.15 (ultimul acces la 16.45)
Duminica dimineața, între orele 09.30 și 14.00, este posibilă doar vizitarea Muzeului San Marco – Loggia dei Cavalli.

Vizită la Basilica San Marco
Vizita la Basilica San Marco cuprinde de fapt trei părți (cu bilet de intrare separat):
- vizita bazilicii
- vizită la Pala d'Oro
- vizită la Muzeul San Marco și acces la terasa cu vedere spre Piața San Marco, numită Loggia dei Cavalli ("Logia Cailor")
Bazilica San Marco
De-a lungul secolelor, Basilica di San Marco a reprezentat un simbol al puterii și al bogăției Veneției. Atât exteriorul, cât și interiorul te vor copleși prin splendoare și opulență.
Prima biserică a fost construită în anul 832, special pentru a găzdui moaștele Sfântului Evanghelist Marcu. Rămășițele acestuia fuseseră furate de venețieni în anul 828 din Egipt, de la Alexandria și ascunse sub mormane de carne de porc, pentru a-i păcăli pe musulmani. Poți vedea această scenă într-unul dintre mozaicurile situate în dreapta intrării principale.

În anii 976-978, incendiile izbucnite în urma unor revolte distrug aproape în întregime biserica. Aceasta este reconstruită din ordinul dogelui Contarini, care cere să se ridice "cea mai frumoasă biserică văzută vreodată". Este sfințită în anul 1094, fiind declarată "biserica oficială a statului venețian". De atunci, Bazilica San Marco s-a tot îmbogățit cu mozaicuri, marmură, statui, coloane și obiecte de valoare pe care negustorii venețieni le aduceau din Orient, până când a ajuns să fie supranumită Basilica d'Oro ("Bazilica de aur").
Biserica a devenit catedrală patriarhală târziu, abia în anul 1807, înlocuind Basilica San Pietro a Castello.
Bazilica San Marco are cinci cupole din lemn, acoperite cu plumb, construite astfel încât să poată fi văzute de pe mare: Cupola dell'Ascensione ("Domul Înălțării") – în centru, Cupola dei Profeti ("Domul Profeților") – deasupra altarului principal, Cupola della Pentecoste ("Domul Rusaliilor") – deasupra naosului, Cupola di San Leonardo ("Domul Sf. Leonard") – înspre mare și Cupola di San Giovanni ("Domul Sf. Ioan") – pe partea dinspre Turnul cu Ceas.
Fațadele sunt bogat decorate cu marmură colorată, cu statui și cu mozaicuri.
Pe fațada de sud (cea din dreapta bisericii, dinspre mare), în partea stângă, se văd urmele fostei intrări dinspre apă, porta da mar, închisă din sec. al XVI-lea, ca urmare a construirii capelei Zen.
Mai spre dreapta fațadei se află două coloane de sine stătătoare, decorate cu bogate sculpturi în stil oriental. În ciuda faptului că sunt cunoscute sub numele de Pilastri Acritani (Pilaștrii de la Acra), săpăturile din anii '60 au dovedit că provin de fapt de la o biserică din Constantinopol.

Dacă îți vei ridica privirea către partea de sus a terasei, sub al doilea turnuleț gotic, vei observa un mic mozaic bizantin al Madonnei, iluminat în timpul nopții. Se spune că această tradiție a pornit de la o promisiune făcută de un marinar care a vrut să-și arate astfel recunoștința după ce fusese salvat de la naufragiere de către Fecioara Maria. Cei care erau condamnați la moarte, înainte de a fi executați între coloanele din Piazzetta San Marco, își îndreptau privirea către mozaic și se rugau în genunchi, cerând ajutorul Maicii Domnului. După o legendă populară medievală, autoritățile ar fi aprins candele la icoană pentru a-și ispăși vina de a-l fi condamnat la moarte pe nedrept pe brutarul Pietro Fasiol.

Uitându-te către colțul din stânga al fațadei de sud a bisericii, poți vedea în partea de jos un fragment de coloană din porfir roșu, provenind din Acra (Siria), care poartă numele de pietra del bando. De pe aceasta (inițial avea și o mică scară de acces) erau anunțate populației noile legi și decrete. Coloana avea însă și alt scop: pe ea erau expuse capetele tăiate ale celor executați, care rămâneau acolo timp de trei zile și trei nopți. În anul 1902, atunci când Campanila San Marco s-a prăbușit, acest fragment de coloană a protejat biserica. Rostogolindu-se, resturile clopotniței dărâmate au întâlnit în drum pietra del bando și și-au încetinit viteza, evitând daune majore. O altă coloană de acest tip se află în zona Rialto, în Campo San Giacometo.

În partea dreaptă a aceleiași fațade de sud, spre Palatul Dogilor, se află Monumentul Tetrarhilor. Grupul statuar este realizat din porfir egiptean și a fost adus de la Constantinopol în anul 1204. După o legendă, aceștia ar fi niște hoți mauri pe care Sf. Marcu i-a transformat în statui din piatră după ce au încercat să fure comori din bazilică.

Pe fațada de nord (cea dinspre Piazzetta dei Leoncini) se remarcă Porta dei Fiori ("Poarta Florilor"), cu o frumoasă sculptură a scenei Nașterii lui Iisus în partea superioară. Aceasta este intrarea folosită de credincioși, pentru serviciul religios.

Fațada principală are cinci portaluri. De la stânga spre dreapta se înșiră Porta di Sant'Alipio, Porta di San Pietro, Portale Maggiore, Porta di San Clemente și portalul aflat în dreptul capelei Zen.

Singurul mozaic original este cel din extremitatea stângă, aflat deasupra portalului Sant'Alipio. Mozaicul a fost realizat în anul 1265 pentru a sărbători mutarea corpului Sf. Marcu din Palatul Dogilor în biserică. Privindu-l, poți să vezi cum arăta Bazilica San Marco la începuturi (sunt prezentați inclusiv cei patru cai de pe terasă). Celelalte mozaicuri au fost refăcute sau restaurate în secolele al XVII-lea și al XVIII-lea.

Dacă te vei uita cu atenție la arcada din piatră sculptată care încadrează portalul principal de intrare în biserică, vei observa în partea stângă jos sculptura unui om cu turban, care ține două cârje. Conform tradiției, acesta ar fi "arhitectul necunoscut" al Bazilicii San Marco. Turbanul indică cel mai probabil originea sa orientală, iar cârjele, conform legendelor, sunt semnul infirmității fizice cu care trebuia să plătească deosebita pricepere în construcții.

Deși cu greu se mai vede acum, se spune că personajul ar fi fost reprezentat cu un deget în gură. Conform legendei, când biserica a fost terminată iar dogele l-a felicitat pe arhitect, acesta a răspuns că ar fi putut construi una mai frumoasă dacă ar fi avut la dispoziție mai mulți bani. Drept pedeapsă, dogele l-ar fi pus să-și muște un deget.
Interiorul Bazilicii San Marco, cu o pregnantă amprentă bizantină, este acoperit cu 8000mp de mozaicuri aurite, realizate într-o perioadă care se întinde de la sec. al XI-lea până la începutul sec. al XVIII-lea.

Pardoseala din marmură are modele geometrice, dar vei întâlni și mozaicuri cu figuri de animale.

În partea dreaptă a bisericii, spre Palatul Dogilor, se află tezaurul (il Tesoro di San Marco), una dintre cele mai frumoase colecții de obiecte bizantine din Europa, provenind din prada venețienilor în urma celei de-a patra cruciade.
O curiozitate: înainte de a ieși din biserică, în portic, caută în pardoseala roșie un romb alb. Acesta marchează locul în care, în anul 1177, Federico Barbarossa, împăratul Sfântului Imperiu Roman, a îngenuncheat în fața papei Alexandru al III-lea, marcând astfel reconcilierea prin Tratatul de pace de la Veneția.

Pala d'Oro
Pala d'Oro se află în altarul principal unde, sub un badachin din marmură verde, cu coloane sculptate, se află și sarcofagul cu moaștele Sf. Marcu.


Pala d'Oro este un panou din argint aurit, împodobit cu perle, pietre prețioase și peste 250 de plăci emailate. Panoul inițial a fost realizat la Constantinopol, la comanda dogelui Orseolo I, în anii 976-978. De atunci, pe parcursul a mai bine de patru secole, a fost împodobit de negustorii bogați. Este cel mai mare exponat al orfevrăriei gotice păstrat astăzi în Europa și conține 1927 pietre prețioase și semiprețioase, printre care se numără smaralde, rubine, granate, safire, ametiste și topaze.

Pardoseala din această zonă este deosebit de frumoasă, realizată din marmură cu modele geometrice. În pardoseală, în partea dreaptă cum te uiți la Pala d'Oro, vei descoperi o piatră pe care este reprezentată o inimă, o pălărie de doge și un arici negru. Sub această piatră a fost îngropată inima dogelui Francesco Erizzo (restul corpului odihnește în Biserica San Martino, în cartierul Castello), iar ariciul era simbolul familiei sale.

Muzeul San Marco și Loggia dei Cavalli
Muzeul San Marco (Museo San Marco) este situat la etajul superior al bazilicii. Urcând spre el, vei putea să vezi și de sus interiorul bisericii și mozaicurile care îl acoperă aproape în întregime.



Muzeul cuprinde mai multe săli cu bucăți de mozaicuri originale, modalități de restaurare, tapiserii și cărți religioase vechi. "Vedeta" este reprezentată însă de grupul statuar original al celor patru cai (la quadriga marciana), adus în anul 1204 (împreună cu multe alte comori) de la hipodromul din Constantinopole de către venețienii câștigători în cea de-a patra cruciadă, comandată de dogele Enrico Dandolo.
Caii au fost realizați din bronz aurit, iar numeroasele zgârieturi care le brăzdează suprafața se pare că au fost făcute intenționat, pentru a atenua reflexia excesivă a luminii.

De-a lungul istoriei lor, cei patru cai s-au tot "plimbat" prin Europa. Unii spun că ar fi fost realizați la sfârșitul sec. al IV-lea î.Hr. de sculptorul grec Lysippos, pentru orașul Rhodos. După alții, ar fi fost turnați la Roma prin secolele al II-lea sau al III-lea d.Hr., unde au decorat o perioadă Mausoleul lui Adrian (actualul Castel Sant'Angelo). De acolo au fost duși la Constantinopol, de unde au fost luați de venețieni. În anul 1797, când Napoleon a ocupat Veneția, i-a furat și i-a dus la Paris. S-au întors în Veneția în 1815, dar fără ochii de rubin care le fuseseră furați.
Cu mici întreruperi (în perioada celor două războaie mondiale), caii au stat pe terasa de pe fațada bisericii San Marco până în anul 1977, când s-a decis să fie puși la adăpost, pentru a fi protejați de agenții atmosferici. Au fost restaurați și instalați în anul 1982 în Muzeul San Marco, iar în locul lor, pe terasă, au fost așezate copii identice (ceea ce vezi astăzi privind către bazilică din Piazza San Marco).
După ce vei admira sculptura, ieși pe terasa care poartă numele de Loggia dei Cavalli (Logia Cailor). De aici ți se va deschide o priveliște frumoasă către Piazza San Marco, în față, dar și spre Piazzetta și spre lagună, în partea stângă.
Sfat: păstrează biletul de intrare. Va trebui să îl validezi din nou pentru a ieși din muzeu.
