Bazilica San Marco din Veneția

Bazilica San Marco din Veneția

Bazilica San Marco (Basilica di San Marco), aflată în piața cu același nume este, fără îndoială, unul dintre cele mai faimoase obiective turistice din Veneția. Biserica este o comoară artistică, păstrând moștenirea istorică a peste zece secole.

Preț bilete Bazilica San Marco

Prețurile biletelor de intrare la Bazilica San Marco depind de fapt de cât de mult ești dispus să stai la coadă pentru ele (cozile sunt destul de lungi, ajungând până la Palatul Dogilor, chiar și în afara sezonului turistic).

Astfel, biletele cumpărate la fața locului costă:

Copiii sub 6 ani au gratuitate.

În cazul acestor bilete, intrarea se face pe la Porta San Clemente. Este ușa din dreapta portalului principal de pe fațada bisericii, dar sigur o vei identifica după coadă.

A doua variantă este să cumperi în avans bilete skip-the-line (cu intrare separată). La urma urmei, Veneția este mult prea frumoasă și sunt prea multe locuri de văzut pentru a-ți petrece timpul stând pe la cozi.

Ce ar trebui să știi despre aceste bilete?

Biletele skip-the-line au următorul preț:

O a treia variantă este să cumperi un tur ghidat la Bazilica San Marco. Există o grămadă de tururi ghidate, oferite de diverși organizatori, în diferite limbi (cele mai multe includ limba engleză). Durata unui tur variază între mai puțin de 1 oră și 3 ore, iar prețurile sunt de la 32 EUR pentru un tur ghidat al Bazilicii și 39 EUR pentru un tur ghidat al Bazilicii, cu intrare la muzeu și acces la terasă.

Există până și varianta de tur ghidat al Bazilicii San Marco în timpul serii, după program.

Bazilica San Marco este una dintre cele mai faimoase biserici ale lumii.
Bazilica San Marco este una dintre cele mai faimoase biserici ale lumii.

Orar de vizitare

Programul de vizitare pentru Basilica di San Marco este:

Duminica dimineața, între orele 09.30 și 14.00, este posibilă doar vizitarea Muzeului San Marco – Loggia dei Cavalli.

În data de 25 aprilie, atunci când este sărbătorit Sf. Marcu, bazilica este deschisă doar între orele 14.00 și 15.30 (ultima intrare fiind la ora 15.00). Intrarea în bazilică este gratuită, iar biletul pentru muzeu (7 EUR) se achită la fața locului. Pentru data de 25 aprilie nu se pot cumpăra bilete skip the line.

Bazilica San Marco văzută de pe Turnul cu Ceas
Bazilica San Marco văzută de pe Turnul cu Ceas

Vizită la Basilica San Marco

Pentru început, un sfat: nu te duce să vizitezi bazilica cu bagaje sau genți mari (de peste 40x30x20 cm), căci nu ți se va permite accesul. De asemenea, îmbrăcămintea trebuie să fie decentă (umerii și genunchii acoperiți) căci, la urma urmei, te afli într-o biserică.

Vizita la Basilica San Marco cuprinde de fapt trei părți (cu bilet de intrare separat):

Bazilica San Marco

De-a lungul secolelor, Basilica di San Marco a reprezentat un simbol al puterii și al bogăției Veneției. Atât exteriorul, cât și interiorul te vor copleși prin splendoare și opulență.

Prima biserică a fost construită în anul 832, special pentru a găzdui moaștele Sfântului Evanghelist Marcu. Rămășițele acestuia fuseseră furate de venețieni în anul 828 din Egipt, de la Alexandria și ascunse sub mormane de carne de porc, pentru a-i păcăli pe musulmani. Poți vedea această scenă într-unul dintre mozaicurile situate în dreapta intrării principale.

Mozaicul care reprezintă ascunderea corpului Sf. Marcu sub straturi de carne de porc, pentru a scăpa de musulmani.
Mozaicul care reprezintă ascunderea corpului Sf. Marcu sub straturi de carne de porc, pentru a scăpa de musulmani.

În anii 976-978, incendiile izbucnite în urma unor revolte distrug aproape în întregime biserica. Aceasta este reconstruită din ordinul dogelui Contarini, care cere să se ridice "cea mai frumoasă biserică văzută vreodată". Este sfințită în anul 1094, fiind declarată "biserica oficială a statului venețian". De atunci, Bazilica San Marco s-a tot îmbogățit cu mozaicuri, marmură, statui, coloane și obiecte de valoare pe care negustorii venețieni le aduceau din Orient, până când a ajuns să fie supranumită Basilica d'Oro ("Bazilica de aur").

Biserica a devenit catedrală patriarhală târziu, abia în anul 1807, înlocuind Basilica San Pietro a Castello.

Bazilica San Marco are cinci cupole din lemn, acoperite cu plumb, construite astfel încât să poată fi văzute de pe mare: Cupola dell'Ascensione ("Domul Înălțării") – în centru, Cupola dei Profeti ("Domul Profeților") – deasupra altarului principal, Cupola della Pentecoste ("Domul Rusaliilor") – deasupra naosului, Cupola di San Leonardo ("Domul Sf. Leonard") – înspre mare și Cupola di San Giovanni ("Domul Sf. Ioan") – pe partea dinspre Turnul cu Ceas.

Fațadele sunt bogat decorate cu marmură colorată, cu statui și cu mozaicuri.

Pe fațada de sud (cea din dreapta bisericii, dinspre mare), în partea stângă, se văd urmele fostei intrări dinspre apă, porta da mar, închisă din sec. al XVI-lea, ca urmare a construirii capelei Zen. 

Mai spre dreapta fațadei se află două coloane de sine stătătoare, decorate cu bogate sculpturi în stil oriental. În ciuda faptului că sunt cunoscute sub numele de Pilastri Acritani (Pilaștrii de la Acra), săpăturile din anii '60 au dovedit că provin de fapt de la o biserică din Constantinopol. 

"Pilaștrii de la Acra", bogat sculptați, se află în fața laturii dinspre mare a Bisericii San Marco.
"Pilaștrii de la Acra", bogat sculptați, se află în fața laturii dinspre mare a Bisericii San Marco.

Dacă îți vei ridica privirea către partea de sus a terasei, sub al doilea turnuleț gotic, vei observa un mic mozaic bizantin al Madonnei, iluminat în timpul nopții. Se spune că această tradiție a pornit de la o promisiune făcută de un marinar care a vrut să-și arate astfel recunoștința după ce fusese salvat de la naufragiere de către Fecioara Maria. Cei care erau condamnați la moarte, înainte de a fi executați între coloanele din Piazzetta San Marco, își îndreptau privirea către mozaic și se rugau în genunchi, cerând ajutorul Maicii Domnului. După o legendă populară medievală, autoritățile ar fi aprins candele la icoană pentru a-și ispăși vina de a-l fi condamnat la moarte pe nedrept pe brutarul Pietro Fasiol.

Mozaicul Fecioarei se află sub turnulețul gotic din mijlocul fațadei de sud.
Mozaicul Fecioarei se află sub turnulețul gotic din mijlocul fațadei de sud.

Uitându-te către colțul din stânga al fațadei de sud a bisericii, poți vedea în partea de jos un fragment de coloană din porfir roșu, provenind din Acra (Siria), care poartă numele de pietra del bando. De pe aceasta (inițial avea și o mică scară de acces) erau anunțate populației noile legi și decrete. Coloana avea însă și alt scop: pe ea erau expuse capetele tăiate ale celor executați, care rămâneau acolo timp de trei zile și trei nopți. În anul 1902, atunci când Campanila San Marco s-a prăbușit, acest fragment de coloană a protejat biserica. Rostogolindu-se, resturile clopotniței dărâmate au întâlnit în drum pietra del bando și și-au încetinit viteza, evitând daune majore. O altă coloană de acest tip se află în zona Rialto, în Campo San Giacometo. 

Fragmentul de coloană numit "la pietra del bando"
Fragmentul de coloană numit "la pietra del bando"

În partea dreaptă a aceleiași fațade de sud, spre Palatul Dogilor, se află Monumentul Tetrarhilor. Grupul statuar este realizat din porfir egiptean și a fost adus de la Constantinopol în anul 1204. După o legendă, aceștia ar fi niște hoți mauri pe care Sf. Marcu i-a transformat în statui din piatră după ce au încercat să fure comori din bazilică.

Grupul statuar al Tetrarhilor
Grupul statuar al Tetrarhilor

Pe fațada de nord (cea dinspre Piazzetta dei Leoncini) se remarcă Porta dei Fiori ("Poarta Florilor"), cu o frumoasă sculptură a scenei Nașterii lui Iisus în partea superioară. Aceasta este intrarea folosită de credincioși, pentru serviciul religios.

Fațada principală are cinci portaluri. De la stânga spre dreapta se înșiră Porta di Sant'Alipio, Porta di San Pietro, Portale Maggiore, Porta di San Clemente și portalul aflat în dreptul capelei Zen.

Fațada principală a bisericii, cu cele cinci portaluri
Fațada principală a bisericii, cu cele cinci portaluri

Singurul mozaic original este cel din extremitatea stângă, aflat deasupra portalului Sant'Alipio. Mozaicul a fost realizat în anul 1265 pentru a sărbători mutarea corpului Sf. Marcu din Palatul Dogilor în biserică. Privindu-l, poți să vezi cum arăta Bazilica San Marco la începuturi (sunt prezentați inclusiv cei patru cai de pe terasă). Celelalte mozaicuri au fost refăcute sau restaurate în secolele al XVII-lea și al XVIII-lea.

Cel mai vechi mozaic de pe fațada principală este cel din extremitatea stângă. Deasupra, în lojă, se văd cei patru cai, iar sub medalionul lui Iisus e reprezentat sicriul cu corpul Sf. Marcu.
Cel mai vechi mozaic de pe fațada principală este cel din extremitatea stângă. Deasupra, în lojă, se văd cei patru cai, iar sub medalionul lui Iisus e reprezentat sicriul cu corpul Sf. Marcu.

Dacă te vei uita cu atenție la arcada din piatră sculptată care încadrează portalul principal de intrare în biserică, vei observa în partea stângă jos sculptura unui om cu turban, care ține două cârje. Conform tradiției, acesta ar fi "arhitectul necunoscut" al Bazilicii San Marco. Turbanul indică cel mai probabil originea sa orientală, iar cârjele, conform legendelor, sunt semnul infirmității fizice cu care trebuia să plătească deosebita pricepere în construcții.

În partea din stânga jos a arcadei de piatră sculptată este reprezentat "arhitectul necunoscut" al Bazilicii San Marco.
În partea din stânga jos a arcadei de piatră sculptată este reprezentat "arhitectul necunoscut" al Bazilicii San Marco.

Deși cu greu se mai vede acum, se spune că personajul ar fi fost reprezentat cu un deget în gură. Conform legendei, când biserica a fost terminată iar dogele l-a felicitat pe arhitect, acesta a răspuns că ar fi putut construi una mai frumoasă dacă ar fi avut la dispoziție mai mulți bani. Drept pedeapsă, dogele l-ar fi pus să-și muște un deget.

Interiorul Bazilicii San Marco, cu o pregnantă amprentă bizantină, este acoperit cu 8000mp de mozaicuri aurite, realizate într-o perioadă care se întinde de la sec. al XI-lea până la începutul sec. al XVIII-lea.

Interiorul Bazilicii Sf. Marcu te va copleși prin bogăția mozaicurilor realizate pe fundal aurit.
Interiorul Bazilicii Sf. Marcu te va copleși prin bogăția mozaicurilor realizate pe fundal aurit.

Pardoseala din marmură are modele geometrice, dar vei întâlni și mozaicuri cu figuri de animale.

Mozaicuri cu animale, realizate pe pardoseala bisericii.
Mozaicuri cu animale, realizate pe pardoseala bisericii.

În partea dreaptă a bisericii, spre Palatul Dogilor, se află tezaurul (il Tesoro di San Marco), una dintre cele mai frumoase colecții de obiecte bizantine din Europa, provenind din prada venețienilor în urma celei de-a patra cruciade.

O curiozitate: înainte de a ieși din biserică, în portic, caută în pardoseala roșie un romb alb. Acesta marchează locul în care, în anul 1177, Federico Barbarossa, împăratul Sfântului Imperiu Roman, a îngenuncheat în fața papei Alexandru al III-lea, marcând astfel reconcilierea prin Tratatul de pace de la Veneția.

Locul în care Barbarossa a îngenuncheat în fața papei Alexandru al III-lea.
Locul în care Barbarossa a îngenuncheat în fața papei Alexandru al III-lea.

Pala d'Oro

Pala d'Oro se află în altarul principal unde, sub un badachin din marmură verde, cu coloane sculptate, se află și sarcofagul cu moaștele Sf. Marcu.

Baldachinul de marmură verde din altarul principal
Baldachinul de marmură verde din altarul principal
Sub baldachin se află sarcofagul Sf. Marcu
Sub baldachin se află sarcofagul Sf. Marcu

Pala d'Oro este un panou din argint aurit, împodobit cu perle, pietre prețioase și peste 250 de plăci emailate. Panoul inițial a fost realizat la Constantinopol, la comanda dogelui Orseolo I, în anii 976-978. De atunci, pe parcursul a mai bine de patru secole, a fost împodobit de negustorii bogați. Este cel mai mare exponat al orfevrăriei gotice păstrat astăzi în Europa și conține 1927 pietre prețioase și semiprețioase, printre care se numără smaralde, rubine, granate, safire, ametiste și topaze.

Pala d'Oro, o capodoperă a orfevrăriei medievale.
Pala d'Oro, o capodoperă a orfevrăriei medievale.

Pardoseala din această zonă este deosebit de frumoasă, realizată din marmură cu modele geometrice. În pardoseală, în partea dreaptă cum te uiți la Pala d'Oro, vei descoperi o piatră pe care este reprezentată o inimă, o pălărie de doge și un arici negru. Sub această piatră a fost îngropată inima dogelui Francesco Erizzo (restul corpului odihnește în Biserica San Martino, în cartierul Castello), iar ariciul era simbolul familiei sale.

Piatra sub care a fost îngropată inima dogelui Francesco Erizzo.
Piatra sub care a fost îngropată inima dogelui Francesco Erizzo.

Muzeul San Marco și Loggia dei Cavalli

Muzeul San Marco (Museo San Marco) este situat la etajul superior al bazilicii. Urcând spre el, vei putea să vezi și de sus interiorul bisericii și mozaicurile care îl acoperă aproape în întregime.

Fragment de mozaic din Muzeul San Marco
Fragment de mozaic din Muzeul San Marco
Obiecte de valoare din Sala dei Banchetti
Obiecte de valoare din Sala dei Banchetti
Interiorul bisericii văzut de sus, din Muzeul San Marco
Interiorul bisericii văzut de sus, din Muzeul San Marco

Muzeul cuprinde mai multe săli cu bucăți de mozaicuri originale, modalități de restaurare, tapiserii și cărți religioase vechi. "Vedeta" este reprezentată însă de grupul statuar original al celor patru cai (la quadriga marciana), adus în anul 1204 (împreună cu multe alte comori) de la hipodromul din Constantinopole de către venețienii câștigători în cea de-a patra cruciadă, comandată de dogele Enrico Dandolo.

Caii au fost realizați din bronz aurit, iar numeroasele zgârieturi care le brăzdează suprafața se pare că au fost făcute intenționat, pentru a atenua reflexia excesivă a luminii.

Caii de la San Marco
Caii de la San Marco

De-a lungul istoriei lor, cei patru cai s-au tot "plimbat" prin Europa. Unii spun că ar fi fost realizați la sfârșitul sec. al IV-lea î.Hr. de sculptorul grec Lysippos, pentru orașul Rhodos. După alții, ar fi fost turnați la Roma prin secolele al II-lea sau al III-lea d.Hr., unde au decorat o perioadă Mausoleul lui Adrian (actualul Castel Sant'Angelo). De acolo au fost duși la Constantinopol, de unde au fost luați de venețieni. În anul 1797, când Napoleon a ocupat Veneția, i-a furat și i-a dus la Paris. S-au întors în Veneția în 1815, dar fără ochii de rubin care le fuseseră furați.

Cu mici întreruperi (în perioada celor două războaie mondiale), caii au stat pe terasa de pe fațada bisericii San Marco până în anul 1977, când s-a decis să fie puși la adăpost, pentru a fi protejați de agenții atmosferici. Au fost restaurați și instalați în anul 1982 în Muzeul San Marco, iar în locul lor, pe terasă, au fost așezate copii identice (ceea ce vezi astăzi privind către bazilică din Piazza San Marco).

După ce vei admira sculptura, ieși pe terasa care poartă numele de Loggia dei Cavalli (Logia Cailor). De aici ți se va deschide o priveliște frumoasă către Piazza San Marco, în față, dar și spre Piazzetta și spre lagună, în partea stângă.

Sfat: păstrează biletul de intrare. Va trebui să îl validezi din nou pentru a ieși din muzeu.

Vederea din Loggia dei Cavalli către Piazzetta San Marco
Vederea din Loggia dei Cavalli către Piazzetta San Marco

Te-ar putea interesa și:

0721.810.270
Scrie-ne pe numărul 0721.810.270

Anulează

Newsletter vacanțe Italia

Lasă-ne mail-ul dacă vrei să îți trimitem cele mai bune și interesante oferte și idei de vacanță în Italia.

Adresa de email nu este corectă.

Adresa de email este deja abonată.

Te-ai abonat cu succes! Păstrăm legătura :)

Anulează